Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

בעיות חברתיות של ילדים

סדרת כתבות זו תעסוק בנושא הקשיים החברתיים שילדים מתמודדים עימם ביום יום, כמה אנו יכולים לדעת עליהן כהורים וכיצד נוכל לעזור לילדנו בהתמודדות עימם. 

תהליך החברות הנו אחד התהליכים המשמעותיים ביותר בהתפתחות נפשו של האדם וחל כבר מיום היוולדו מקשריו עם מטפליו הראשוניים – הוריו, אחיו ואחיותיו ומשפחתו המורחבת. יכולת להתקשר חברתית, לקיים קשר עם האחר ולהתמודד עם הנפרדות אינה משימה פשוטה כלל, למרות שנראה שבאופן טבעי אנו גדלים עם האחרים שסביבנו ולא עסוקים בשאלה זו בגילאיהם הצעירים של ילדנו. מצב זה משתנה כאשר מופנית תשומת לבנו לכך שהילד מתקשה ליצור או לשמור על קשרים חברתיים, בדרך כלל על ידי הגננת או המורה לראשונה.

 באדיבות: אתר pixabay

עלינו כהורים לזכור את תפקידנו בתיווך המיומנויות החברתיות הראשונות עבור ילדנו, שכן הוא באחריותנו בין כה וכה, בין אם נמלא תפקיד זה באופן מודע ובין אם לא. אנו ההורים מהווים עבור ילדנו את המודל הראשון לקשר עם האחר, ממנו ילמד הילד מה משמעות הקשר עם האחר לידו. באמצעות הקשר והתקשורת עמנו ילמד ילדנו את הבסיס הראשון לתקשורת עם הזולת. לראות את הזולת כאחר ממנו, את היחס אל האחר וגבולותיו, את תגובותיו  לאור האחר, וכיצד להתאים עצמו לאחר ותוך כדי לשמור על האחרות שלו עצמו. הילד לומד מאיתנו את חשיבות ומשמעות היחס של אחר אל האני שלי, להתחשב בעצמו לצד זולתו ולא לפגוע באחר תוך כדי, לבדוק אם האחר רואה אותו כך שירגיש נראה,  וכיצד להתמודד עם תסכולים כאשר האחר אינו מבין אותו בדרך שהיה מצפה לו.

מרכיבים אלו הנם רק חלק ממה שילדנו סופגים מאיתנו ההורים בכל אינטראקציה שיש לנו עימם, בין אם נהיה מודעים לכך ובין אם לא, זה קורה כל הזמן והשפעתנו מכרעת ולכן חשוב שנקדיש לכך מרחב של חשיבה בעל משמעות, נשאל את עצמנו את השאלות ונחשוב כיצד אנו כהורים יכולים להשפיע באופן מודע מושכל ומחושב לעניין כאשר נראה מול עיננו את המרחב החברתי העתידי שהיינו חולמים שיהיה לילדנו ונדע שלנו הרבה מאד מקום להשפעה.

בשבוע הבא נמשיך לעסוק בנושא בהרחבה.

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים.
מנהלת המרכז הטיפולי כלים שלובים ומכללת רותם.

 

Exit mobile version