Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

כשניפגש אספר הכל

עלילתו של הספר החדש "כשניפגש אספר הכל" נגלה  לד"ר ריינה ריינר בתוך ארגז ישן בבית אמה כשמצאה מעטפה מלאה מכתבים 70 שנה אחרי שנכתבו. הם גילו לה עולם שלם של היסטוריה לאומית ואישית שלא יאומן כי יסופר. 

בעודה ממיינת את החפצים של אמה המנוחה מצאה ד"ר רינה ריינר בתוך ארגז המשחקים מעטפה מלאה מכתבים בשפה ההולנדית. מכתבים אלו נכתבו ע"י ריינה דודתה של ד"ר רינה שעברה את השואה בהולנד. מלאת סקרנות לגבי תוכנם שלחה אותם לתרגום וגילתה עולם שלם שהיה מוסתר ממנה כל השנים.
"הורי עשו את כל המאמצים להבהיר לנו שאנחנו לא דור שני לשואה, אבל בפועל , בטח אחרי כל מה שהתגלה בעקבות המכתבים שנמצאו , גם אנחנו נפגענו מהשואה ."

כשניפגש אספר הכל . כריכת הספר באידובת ד"ר רינה ריינר

תוך כדי קריאת המכתבים כתבה ד"ר ריינר יומן אישי וכך נולד הספר "שניפגש אספר הכל" – שמו של הספר הנו ביטוי השזור במכתבים של דודתה לא מעט פעמים. יש דברים שפשוט אי אפשר להעביר בכתב והתקווה הייתה להיפגש ולספר את הדברים פנים מול פנים.

בספר שוזרת המחברת את קולה בקול דודתה, ריינה דה פריס-ספיר, עורכת דין צעירה, אשת רב, פעילה בקהילה הציונית האורתודוכסית בהולנד בשנות השואה ואחריה. קולה עולה ממכתביה שנודעו לבני משפחתה רק לאחר מות אחותה, כשבעים שנה אחרי כתיבתם, ומהם עולה הכאוס ששרר בהולנד לאחר השחרור והקשיים שנתקלו היא וחבריה בשיקום הקהילה הקטנה ששרדה, וגם טראומות משפחתיות שהושתקו. הקורא מלווה את המחברת בחיפושיה אחרי 'חיבורים' עם דודתה, בנסיעותיה להולנד בעקבות המכתבים, בגילויים על ההיסטוריה המשפחתית ההולנדית ובמפגשים מרגשים עם אנשים שהצילו ואנשים שניצלו.

"המכתבים הנם תיעוד מדהים של המלחמה ושנה אחריה, דודתי התגוררה בשכונת הארלם באמסטרדם ואף אחד לא העלה בדעתו ש75% מיהודי הקהילה ירצחו בשנה וחצי. "

ד"ר רינה ריינר צילום באדיבות ד"ר רינה ריינר.

ד"ר רינה רוטלינגר ריינר היא ילידת ארצות הברית שעלתה עם משפחתה לארץ בילדותה והיום היא מתגוררת בירושלים ועוסקת באנתרופולוגיה תרבותית .ספרה הראשון "עזות שבקדושה" – תאטרון נשים דתיות בישראל הינו תיעוד התופעה שהתבסס על הדוקטורט של רייינר, מחקר אנתרופולוגי שבזכותה נלמד היום באוניברסיטאות. ריינר מרצה בכירה במכללת תלפיות כבר 25 שנה. "מכללת תלפיות היא מכללה שהיא בית, האווירה חמה ומשפחתית, תמיד מעודדים ותומכים לעשיה וליזמות."

את ספרה של ד"ר רינה ריינר ניתן לרכוש בהוצאת כרמל :

02-6540578

Exit mobile version