Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

רגע לפני שנכנסים לטיפול….

הורים רבים שחשים שישנו קושי אצל אחד מילדיהם, לרוב במערכת החינוך ממהרים לבדוק האם ישנה בעיה רגשית אצל הילד ומופנים לרוב ל ״גורם מקצועי״. מי הוא אותו גורם מקצועי? מי הוא איש המקצוע הנכון? הטוב ביותר, עבורם ועבור ילדם ואיזה שירות הכי מתאים לקושי הספציפי?

הורים רבים שחשים שישנו קושי אצל אחד מילדיהם, או מתקשים הם להתמודד עם חלק מהתופעות ההתנהגותיות של ילדם, חשים מצוקה רבה ומנסים למצוא דרך לפתור את הקושי או לפחות ראשית כל להבין אותו, כדי להרגיש ארגון חוויתם שלרוב מלווה בהרבה חרדה, בלבול וחוסר אונים. מצב זה עשוי אף להחמיר, כאשר ההורים מקבלים המלצה מגורם חיצוני, לרוב במערכת החינוך בה שוהה הילד, שעליהם לבדוק האם ישנה בעיה רגשית אצל הילד ומופנים לרוב ל ״גורם מקצועי״. הורה שמקבל הנחיה זו חווה בלבול, חשש, חוסר הבנה מדויקת על מה מדובר כאשר ישנן רמיזות שמדובר בבעיה רגשית אך לרוב לא מפורט מה משמעות אמירה זו, נזעקים לחפש בדחיפות רבה את ״ הגורם המקצועי״ שאליו התכוונו הממליצים.

מי הוא אותו גורם מקצועי? מי הוא איש המקצוע הנכון? הטוב ביותר, עבורם ועבור ילדם ואיזה שירות הכי מתאים לקושי הרגשי המדובר, אין הם יכולים לדעת בבהירות. לרוב ההורים המודאגים יפנו אל מכוון הגוגל שם יקישו ״קשיים רגשיים אצל ילדים״ בניסיון למצוא מה הגורם הגוגלי ימליץ להם. אם חשבו הם אז שיהיה להם פחות בלבול, מיד יבינו שכמות אנשי המקצוע והשירותים הטיפוליים המוצעים רק גורמת לתחושת בלבול גדולה מזו שהגיעו איתה אל החיפוש.

טיפול. צילום באדיבות pixabay

מרבית הפונים לעזרת אנשי מקצוע חשים דחיפות רבה במציאת פתרון יעיל, אך אינם יודעים למי לפנות לעזרה. עקב תחושת הבלבול והחרדה, רבים פונים לפסיכולוגים ומרביתם מתחילים מיד בתהליך טיפולי, גם אם לא ברור בהכרח שהוא נחוץ.
אנשי המקצוע מקבלים בברכה כל אדם ומגישים עזרה מקצועית, והטובה ביותר שהם מסוגלים לספק. עם זאת, לעיתים, הפונים אינם בהכרח זקוקים לטיפול פסיכולוגי האורך לרוב חודשים ואף שנים רבות ושואב אנרגיה מנטלית ומשאבים כלכליים נכבדים. אך כל איש מקצוע שייגמו אליו יוכל לעזור בתחומו על הצד הטוב ביותר, אך יתקשה לרוב, בגלל מומחיותו בתחומו הספציפי להציע דברים נוספים שראייה רחבה יותר יכולה לבדוק, טוב יותר.

כמו כן, חשוב מאד לדעת מאיזה סוג טיפול להתחיל, ומה לעיתים יש לעשות עוד הרבה לפני שצריכים בכלל להכניס את הילד לטיפול פסיכולוגי, כמו למשל, ילד עם תחושת מסוגלות נמוכה, שמביע חוסר בטחון ביכולותיו בשל מסורבלות פיזית שאיננה במוקד הבירור, יכול להיעזר במצבו הרבה יותר מהר, אם יקבל ריפוי בעיסוק קודם כל וישפר את יכולותיו הפיזיות. במידה וילד זה ילקח לטיפול רגשי כדי לחזק את תחושת המסוגלות שמושפעת מיכולות פיזיות, יפספס את שיפור המצב הפיזי כאשר יכל להרגיש בטוח לא כי קיבל מצב זה אלא כי המצב הפיזי עצמו השתנה.

ילד זה ומשפחתו עשויים לבלות שנה בטיפול רגשי, שיטפל במשהו שאפשר שניתן להשפיע עליו באופן ישיר ומהותי.

זאת רק דוגמא אחת מיני רבות, שטיפול רגשי, טוב ככל שיהיה עשוי להיות מיותר ולא מדויק אם לא נבחנה התמונה הרחבה מכל צדדיה, ולא רק הרגשיים. לעיתים הקושי של הילד הוא רק ביטוי לבעיה משפחתית שדורשת התייחסות בהדרכת הורים או טיפול משפחתי מערכתי, ובמידה והילד יקבל טיפול, עשוי קושי זה לחזור אצל ילד אחר במשפחה, זמן מה אחרי. מטפל רגשי לא יראה זאת מאחר והוכשר לעבודתו בצורה מצוינת אך בתחומו בלבד.

לעניות דעתי, אחד הדברים החשובים ביותר על מנת למנוע תהליך טוב ככל שיהיה אך לא מותאם לצרכי המערכת המשפחתית שפונה עקב קושי עם אותו הילד, הינו אירגון והתאמת תוכנית טיפולית שמומלצת לאחר חקירה בינתחומית של כל המצב ולא רק מיקוד בקושי הספציפי אצל הילד הספציפי בגללו נזעקו לחפש עזרה מקצועית. הורים שמקבלים חוות דעת לאחר חקירה מעמיקה מערכתית, הן מהפן הפיזיולוגי, הקוגניטיבי, הרגשי והמערכתי, כמו כן הלימודי, החברתי ועוד מרחבים רבים אחרים, ונותן לאחר מכן המלצה עם ההתערבויות המתאימות ביותר עבור אותו המקרה, תוך כדי לקיחה בחשבון את היכולות, המגבלות, וההתאמה הייחודית לאותה משפחה כולה, כבר מרגישים הרבה יותר רגועים, כי יש להם סדר שמבוסס על רציונאל שנבחן יחד איתם ואיש המקצוע, וכידוע חרדה יורדת כאשר יש יותר אירגון פנימי של מה הבעיה במבט הרחב ביותר שיכול איש המקצוע לתפוס ומה לדעתו יביא לשינוי היעיל ביותר עבור אותו הקושי באותה המשפחה הספציפית.

כאשר אני ממליצה על התוכנית וצעדיה על פי סדר הזמנים של מה עושים לפני מה ומה אין צורך כלל לעשות, המשפחה יוצאת אל דרך ביצוע התוכנית עם אנשי המקצוע הרלוונטיים בקהילה, לאחר שישה שבועות לפחות חשוב להפגש ולבדוק האם ההתאמה אכן מדויקת ובמידת הצורך לעשות את ההתאמות הנכונות, כך שלא יקרה מצב ששוב תבלה המשפחה יותר ממספר שבועות במקום הלא מותאם באופן מדויק לצרכיהם ומצבם.

אז רגע לפני שקופצים בבהלה ומתחילים טיפולים כאלה ואחרים, חשוב שיהיה אירגון שכבר פעמים רבות מקל מאד על ההתמודדות של המשפחה כולה.

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים.
מנהלת המרכז הטיפולי כלים שלובים ומייסדת רותם האקדמיה היישומית להכשרת מטפלים בנפש האדם והמשפחה.

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים . צילום: י-ה צילומי בוטיק

 

Exit mobile version